Pay it forward

Persoonlijk verhaal van Ellen

Op 13 juli is de sterfdag van Sander, oprichter stichting No Guts No Glory en mijn broer. Maar vandaag, 11 juli, was de dag dat hij aangaf dat het echt niet meer ging. Guts is ook, juist dát kunnen aangeven want dit is echt vreselijk moeilijk.

Op 11 juli werd hij ‘s avonds geholpen om te gaan slapen, oftewel, de palliatieve sedatie werd ingezet. Dat is een afscheid zonder afscheid. Want iemand gaat, maar is er nog.

Elk jaar opnieuw heb ik deze dagen vaak een gevoel van onrust, omdat de beelden toch altijd weer even terugkomen. Ik zoek het niet op, maar blijkbaar werkt het brein zo, dat je er weer een beetje doorheen gaat. De ene keer voelt dat (iig voor mij) heftiger dan de andere keer. Dit jaar knalt het missen er wat harder in. Verzetten heeft geen zin dus beter spring je vol op de hoge golf en laat je je meebewegen.

In mijn geval betekent dat: even nóg harder mijn best doen voor NGNG. Deze week zijn we met meerdere mensen en wensen tegelijk bezig. Het is druk, maar het is ook zo nodig dus we flikken het.

Vandaag toen ik even een moeilijk moment had, appte Sabrina (we zijn bezig met een wens voor haar dochter https://www.stichtingngng.nl/2021/07/11/wens-voor-zoey/) mij een foto van haar:

En stuurde:

‘Ik vind het echt zo geweldig wat je allemaal voor ons doet! Nooit gedacht toen ik contact zocht! Een paar jaar geleden was er in Den Haag bij een tattoo zaak een actie, iedereen die deze tattoo liet zetten, mocht zelf weten wat ze betaalden en alle inkomsten ging naar No Guts No Glory. Daar ken ik het van, ik heb de tattoo ook.’

En bam, die kwam binnen.

Een aantal jaar geleden was er namelijk een grote actie opgezet voor ons.

Toen Christel Danhof de diagnose slokdarmkanker kreeg besloot ze FDKK met een anker te laten tatoeëren. De afkorting FDKK staat voor Fuck Die Kut Kanker, voor de vechtlust die nodig is om het op te nemen tegen een ziekte die zoveel mensen raakt. Een anker voor hoop. Haar vrienden Maika Karremans en Mark van On Edge piercing & Tattooing Shop http://www.onedge.nl/ bedachten een actie om haar te steunen. Mensen konden in hun tattooshop FDKK laten tattoeëren voor een minimale bijdrage van €20,- On Edge heeft 352 (!) FDKK tattoos gezet. Dit allemaal in hun eigen tijd, want na sluitingstijd konden er afspraken gemaakt worden.

Het was ongelofelijk om te zien hoeveel mensen een tattoo wilden laten zetten. Elke dag postte On Edge een foto met de tattoo, de naam van de persoon en waarom en voor wie deze gezet was. Elke dag kippenvel omdat iedereen dagelijks geconfronteerd werd met het feit dat zoveel mensen afscheid hebben moeten nemen van geliefden door kanker, bezig waren met een traject en sommigen gelukkig ook genezen waren verklaard. Elke foto raakte. In het bijzonder FDKK tattoo nummer 236. Agatha had zelf maagkanker overleefd en wilde de tattoo om de goede doelen te steunen maar vooral ook voor haar dochter, die op dat moment kanker had. Agatha was hier 84!’

Wat me raakte is dat jaren geleden, Sabrina deze tattoo nam, toen ze zelf nog geen kanker had, maar anderen en daarmee NGNG wilde steunen. Nu heeft ze zelf steun nodig en staan wij klaar voor haar en haar dochter.

Pay it forward, dat is iets waar mijn broer in geloofde en waar ik in geloof. Het komt er in het kort op neer, dat je een goede daad die jij hebt ontvangen, weer aan een ander doorgeeft die het goed kan gebruiken, die persoon geeft het ook weer door en zo ontstaat er een beweging van goede daden die de wereld weer net een beetje mooier maken.

En dat is precies wat Sander graag wilde dus dat dit bericht juist vandaag kwam, vind ik een prachtig toeval en mooi teken dat wat we met NGNG aan het doen zijn, mensen (aan)raakt die het ook weer doorgeven.

Dus, probeer het mooi te maken lieve mensen, juist ook op de dagen die pijn doen, en blijf de liefde doorgeven <3

Ellen