Waarom No Music No Glory – door Ellen Gerritsen

No Music No Glory

02-12-2014

Ellen Gerritsen, voorzitter No Guts No Glory: “Begin 2014 bedacht ik dat het toch allemaal anders moest kunnen; campagne voeren zonder marketing budget, zonder in te spelen op het schuldgevoel van mensen, zonder te shockeren om ‘geld af te troggelen’. Iedereen heeft inmiddels in de nabije omgeving wel te maken met kanker en weet hoe zwaar dat is. Ik begrijp dat je mensen moet raken voor je ze kan overtuigen te doneren maar waarom niet richten op hoop, daadkracht en positiviteit? Zonder daarin door te slaan en te doen alsof alles een feestje is. Kanker is dat zeker niet, maar er moest toch een middenweg zijn?

Ik wilde een manier vinden zodat mensen een goed gevoel krijgen en tegelijkertijd weten dat het gedoneerde geld enkel gebruikt wordt voor waar het doel voor staat. Campagne gaan voeren met ‘gitaren-gejank’ in plaats van ‘ellende-gejank’, omdat ik juist uit wil gaan van de kracht van mensen. Van zowel onze begunstigden als het netwerk daar omheen. En ik geloof heel erg dat muziek dat kan doen.

Diezelfde avond deelde ik een oproep op Facebook. Dat ik muzikanten zocht om een nummer mee te maken om stichting No Guts No Glory mee op de kaart te zetten. Er kwamen ontelbaar veel reacties. Ook nadat ik nog maar een keer herhaalde dat er echt 0,0 budget was. Ik koos uiteindelijk voor de band Tiger Pilots. Zij speelden vorig jaar tijdens ons benefietconcert in Rotown en lieten een enorme indruk bij me achter. Tegelijkertijd bood Yvo van Gemert van The Velvet Overlook Recording studio’s aan het nummer belangeloos te willen opnemen.

nummeropnemenIn februari doken de Tiger Pilots en ik een weekend de studio van Yvo in om het nummer ‘Life’ op te nemen. Ondertussen kwam Jesper Kreuning van productiehuis Visual Jammin’ langs om een promo filmpje te maken. Ook werd via Twitter hulp aangeboden. Zo kwam @TammRock een complete maaltijd voor de crew langs brengen en zorgde Erwin van http://www.burgemeesterjansen.nl/ dat de koelkast flink gevuld was. Uiteindelijk hebben de Tiger Pilots en Yvo het nummer samen geproduceerd.

In het voorjaar won NGNG een prijs bij Portretnet, een film ter waarde van €2950,-. Na een aantal gesprekken werd besloten dat het ook een videoclip mocht worden. Samen met Ludwin Schouten, van Tiger Pilots begonnen we het script te schrijven.

Ik vroeg Sander Been of hij de hoofdpersoon in de clip wilde worden. Sander B. leerde mijn broer Sander Gerritsen, oprichter van NGNG,  kennen doordat ze beide een zeldzaam type kanker hadden en daarover blogs schreven. Er ontstond een mooie vriendschap. Na het overlijden van mijn broer hield ik contact met Sander B. en ik ben heel blij dat hij de hoofdrol speelt in onze clip. Niet alleen omdat dit het verhaal nog echter maakt, maar vooral omdat hij een prachtig mens is en dat zie en voel je in de clip.

Begin november deelde ik een blog met de vraag wie wilde komen figureren tijdens de opnames van de clip. Het was erg indrukwekkend dat bij de eerste reacties een aantal vrienden en familieleden zaten van begunstigden die we met NGNG hebben mogen helpen. Ook boden Diana en Hedi van stichting Hit Me Productions aan de locaties en productie te doen tijdens de opnamedag.

clip2Op 11 november kwamen vanuit het hele land vrijwilligers naar Rotterdam. Op één dag een clip opnemen met zoveel mensen en zonder budget, dat is eigenlijk waanzin, maar het lukte! Met een strakke planning, hard werk, veel lol maar ook wat tranen hier een daar werd het een dag om nooit te vergeten. Met ook grote dank aan barbier Schorem en café Melief Bender en reclamebureau FPW omdat we daar alle ruimte kregen om te filmen.

De afgelopen weken hebben Mark en Rik van Portretnet ontzettend hard gewerkt om de clip af te krijgen. Ze hebben zoveel meer gedaan en besteed dan dat eigenlijk de bedoeling was en daar ben ik ze namens NGNG ontzettend dankbaar voor.

Het was echt te gek om samen te mogen werken met allemaal professionals die hun tijd en expertise in wilden zetten voor NGNG. En die, net als ik, geloven dat het mogelijk moet zijn om campagne te voeren zonder budget. Ik vind het ontzettend gaaf dat het is gelukt en wil iedereen bedanken die op welke manier dan ook heeft bijgedragen!

Nu gaat de campagne No Music No Glory van start! Een campagne, tot stand gekomen met de kracht, enthousiasme en inzet van velen. Wat ik hoop is dat het naast aandacht en donaties voor NGNG, ook besef oplevert. Dat tijd niet voor iedereen vanzelfsprekend is. En dat het niet uitmaakt waar jij nu in leven mee bezig bent, maar zorg dat je er zoveel mogelijk van probeert te genieten.

Luister, deel en download via iTunes of Google Play en help mee deze campagne bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen!”

Bedankt voor je steun,
Ellen Gerritsen

Life. Make it count.

clip3clip4 clip5

NO MUSIC NO GLORY

Met dank aan:
Tiger Pilots: Derk Zegwaard, Ludwin Schouten, Jon Chua, Ramón van Geytenbeek. The Velvet Overlook, Yvo van Gemert. Portretnet: Mark van Geersaem, Rik Dalhuisen. Hit Me Productions: Diana Roos, Hedi Legerstee. Sander Been, Ruben van Eijck, Marieke Hahn, Martin Verhorst, Peter de Jong, Hinkje Zwinkels, Nathaly Bosma, Natasja Coli, Isabel Been, Joline Jolink, Alex van de Brink, Kim Barendregt, Wilek Bierens, Ward Bingley, Suzanne Mensen, Martijn de Winter en baby Roos, Chris Stevenet, Naima Fatih, Ellen Pronk, Marco Franken, Temon Kooistra, Ben Rubingh, Hendrika Miggiels, Janneke van Doornik, Robert Rietveld en Schorem Barbier, Rober Willemsen en Melief Bender, Bram Eldering, Erwin van de Velde, Mark Rijkhoff, Ronald van de Stek, Paul en Claudia van De Postkamer, Mascha van Dort, Tineke de Mug en iedereen die gaat helpen om de campagne te promoten via social media!