Toch nog live de 3JS kunnen horen

Mijn moeder, Lidy 70 jaar, heeft in oktober 2023 te horen gekregen bij een toevalsbevinding dat zij een cholangiocarcinoom (galwegkanker met uitzaaiingen in de lever) heeft. Zij moest rekening houden met het ergste scenario. Toen wij na deze diagnose van de spoedeisende hulp naar de auto liepen, zeiden wij tegelijk: ‘Als eerst december nou maar om is’… Dit is een tekst uit een kerstlied van de 3JS en werd ons motto voor november en december. Op de voorgrond stond mooie herinneringen maken samen, maar vooral genieten van de tijd die wij nog krijgen. Van het maken van een beeld van onze handen, waar ook dit thema werd genoemd en benoemd in de onthulling. Diverse concerten, kerstdiner en een fotoshoot van moeder-dochter.

In 2007 was ik (Debora, haar dochter) bij een concert van Jan Smit, ik smste mijn moeder heel enthousiast; Mam, wat ik nu heb gehoord! De 3JS werden gedraaid, toen totaal niet bekend bij het grote publiek. Ze geloofde mij eerst niet, maar was overstag toen zij ook bekend raakte met hen. We gingen naar Volendam voor instore concerten en vele concertzalen zagen wij van binnen, Caprera en de Acoustic Christmas shows zijn onze hoogtepunten elk jaar.

De Acoustic Christmas tour van de 3JS is speciaal voor mijn moeder. We waren bij de eerste show in de dierentuin in Emmen in 2013 en tot en met 2023 niet één gemist op corona na. Helaas kwam ‘December’ de laatste keer niet voorbij. Toch genoot mijn moeder extra van de concerten en van ons samen zijn.

In januari is mijn moeder begonnen aan de chemokuur. De kuren duurden 3 weken, op dag 1 en dag 8 chemo en dag 15 was een rustdag. Bij de derde kuur in februari kreeg mijn moeder last van bijwerkingen. Hierop hebben wij eerder een afspraak bij de oncoloog gemaakt. De oncoloog vertelde dat de tumormarkers omhoog bleven gaan. Hij zette de chemo stop, de CT-scan en uitslaggesprek werden vervroegd. Na de CT-scan werd mijn moeder opgenomen met een longontsteking en 5 dagen later kregen wij te horen dat de chemokuur helaas niets had gedaan tegen de tumor. De tumor blijkt erg agressief te zijn en zij kreeg te horen dat er geen behandelingen meer mogelijk zijn. Door de toenemende vermoeidheid en pijnklachten die ook nog verergeren door een ongediagnosticeerde botziekte, lukt het niet meer om lichamelijk naar een concert toe te gaan. Er stonden nog diverse concerten van de 3JS in de planning.

Om bepaalde liedjes toch nog een keer te laten horen die speciaal voor haar zijn, schreef ik No Guts No Glory. De situatie heb ik uitgelegd, en snel daarna volgde contact. Zij gingen hun best doen om te kijken of zij de laatste wens voor mijn moeder uit konden laten komen en tot onze grote verrassing kwamen de 3JS thuis een mini-concert geven!

Ik (Lidy) heb ontzettend genoten van het moment dat de 3JS bij mij thuis waren. Nadat Imke belde dat de 3JS onderweg waren vanaf de radiostudio van RTV Noord, kwamen de zenuwen. Ik vond het wel heel erg spannend worden!

Maar vanaf het eerste moment dat de mannen van de 3JS binnenkwamen was de sfeer ontspannen, gezellig en waren ze oprecht geïnteresseerd in mijn verhaal. Toen ze “December” instarten als eerste nummer, werd ik erg emotioneel. Uit dit kerstnummer komt ons motto van eind vorig jaar. De akoestische nummers die ze speelden in mijn huiskamer klonken erg mooi. Ik (wij) heb(ben) van elke minuut kunnen genieten. Wat ontzettend fijn dat Debora dit via NGNG heeft kunnen regelen voor mij en dat wij dit samen hebben mogen beleven. Dit pakt niemand ons meer af. Zonder de foto’s te hebben gezien, weet ik al dat ik straal. Want zo voelde ik mij ook zeker!

Er staat een afspraak met de mannen van de 3JS om er in December toch bij te zijn als zij weer de theaters in gaan met de Acoustic Christmas tour. Ik kan dat niet beloven, maar hoop zo dat ik het mee mag maken….

Het was ook heel bijzonder om het fragment terug te horen op KINKFM afgelopen donderdag, toen Ellen vertelde dat er een wens voor een moeder en dochter in vervulling was gegaan met een thuisconcert van de 3JS.

Graag wil ik Imke en de Stichting NGNG bedanken voor al hun inzet om dit mogelijk te maken. Jan, Jaap en Robin, bedankt voor de genomen moeite en voor de verzoeknummers die jullie hebben gezongen. En de fotograaf Marijn voor zijn subtiele manier van fotograferen.

Het was zo’n bijzondere ervaring!

We vinden het erg fijn dat we deze bijzondere muzikale wens uit hebben laten komen met grote dank aan de mannen van de 3JS. Het is van onschatbare waarde dat moeder en dochter, samen, hun muziek live konden beleven. Uiteraard zorgen we er ook voor dat alle mooie beelden die zijn gemaakt, aan de dames gegeven worden. Lieve Lidy en Deborah, veel sterkte met wat komen gaat en nog een zo’n fijn en mooi mogelijk tijd gewenst samen.

Steun je onze wensen?
Heel fijn, dank je wel!