Metalshirts voor NGNG

Afgelopen weekend verkocht een team vrijwilligers onder leiding van ervaren head honcho Sander van Baalen op Dynamo Metalfest in Eindhoven vintage metalshirts voor No Guts No Glory. Al deze honderden (misschien zelfs wel een paar duizend) shirts zijn gedoneerd aan Sander door mensen die onze stichting een warm hart toedragen.

Naast de tweedehands shirts verkochten we als stichting zelf ook onze merchandise in deze kraam. Op verschillende banners stond wie we zijn en wat we doen. Zo konden geïnteresseerden meteen zien waar hun geld naartoe ging.

De verkoop verliep fantastisch: in totaal heeft Sander met zijn team ruim €7.000 opgehaald!

Foto: Marloes van de Laarschot
Foto: Inge Pijl

Vrijwilliger Marloes van de Laarschot was er in totaal drie dagen bij (ze hielp vrijdag al met de stand opbouwen) en schreef dit sfeerverslag:

Al voor de deuren op zaterdagochtend open gaan komen Dynamo Metalfest-medewerkers, bandleden en roadies een kijkje nemen bij de kraam. Er wordt meteen goed verkocht en dat zal twee dagen lang zo blijven. Een deel van de shirts wordt per opbod verkocht en vooral het Slayer-shirt uit 1989 trekt veel bekijks, mede omdat het hoogste bod hierop uiteindelijk € 301 is.

Een deel van de kraam is behangen met oude Dynamo Open Air-shirts, waardoor veel mensen meteen als ze binnenkomen naar de stand getrokken worden. Er wordt gemijmerd over het legendarische metalfestival dat van 1986 tot en met 2006 gehouden werd in en om Eindhoven. “Weet je nog? 1995 was zo’n gaaf jaar!” De shirts vliegen als zoete broodjes over de toonbank. De manager van de Eindhovense ijsbaan koopt het oudste shirt van Dynamo Open Air dat we hebben: “Ik ben zelf in 1987 geboren. Later werd Dynamo Open Air ook hier op de ijsbaan gehouden. We gaan dit shirt inlijsten en ophangen op kantoor. Echt heel mooi!”

Donaties

Gedurende het festival komen mensen nog tassen en dozen vol shirts doneren, die ter plekke door vrijwilliger Sander worden uitgezocht en in de juiste prijsklasse worden ingedeeld. Zo hebben we continu nieuwe voorraad, wat er ook voor zorgt dat we sommige gezichten niet 1 keer, niet 2 keer, maar soms wel ieder uur terugzien. Af en toe klinkt er een kreet als: “Oh, vet! Ik was al zo lang op zoek naar een shirt van deze band!”

Er worden mooie gesprekken gevoerd over waar Stichting No Guts No Glory voor staat, wat regelmatig resulteert in extra donaties (“doe maar 5 euro extra”) of de vraag waar ze oude bandshirts kunnen doneren. Ook bij de veelal buitenlandse bands slaat het aan. De Zweedse band Lik koopt voor € 100 aan shirts en als we het concept uitleggen komen ze even later terug om een t-shirt van hun eigen merchandise te doneren.

De Amerikanen van Lamb of God gaan nog een stapje verder: zij doneren 4 gesigneerde drumstokken, een aantal t-shirts en plectrums en beloven de volgende keer dat ze in Nederland zijn meer te doneren.

Drukte

Tot aan het allerlaatste moment blijft het druk in de kraam. Zelfs als we al aan het inpakken zijn komen de laatste bezoekers en medewerkers nog snuffelen tussen de overgebleven merchandise. Waar we met een gigantische voorraad aan shirts arriveerden op vrijdagavond, gaan we bijna leeggekocht weer naar huis op zondag. Een gigantisch succes dus, niet alleen omdat het druk was en we heel veel verkocht hebben, maar ook omdat we Stichting No Guts No Glory weer een stukje bekender hebben kunnen maken. Bedankt Dynamo Metalfest, tot volgend jaar!

Voor ons als stichting is het superfijn om te horen hoe alles verlopen is. Er is een geweldig mooi bedrag opgehaald en de reacties op ons werk waren unaniem positief.

Veel dank aan de NGNG-vrijwilligers die het hele weekend hard hebben gewerkt: Carmen, Huub, Inge, Marloes, Jasper en David. Extra veel dank aan Sander van Baalen, die hier maanden mee bezig is geweest!

Wat ons betreft is dit concept voor herhaling vatbaar.

Foto: Inge Pijl