Update van Linda: zangles na leukemie

Begin 2021 zat ik er behoorlijk doorheen. Nadat ik een heftige behandeling tegen leukemie had doorstaan, lachte het leven me toe. Tenminste, dat zou ik graag gewild hebben. Maar eigenlijk was het ontzettend lastig om weer op te staan.

Fysiek had ik veel klachten en de re-integratie, waar ik 150% voor was gegaan, was mislukt en ik werd ontslagen. Absoluut verschrikkelijk vond ik het. Gelukkig kwam ik opeens in contact met Ellen en kreeg ik zomaar zanglessen van NGNG! En, Ellen vond voor mij ook nog echt De Beste Zanglerares waar ik zelf naartoe kon fietsen, Hester. Vanwege de lockdown kon ik niet direct starten, maar eind mei vorig jaar was het dan zo ver. Ik was redelijk nerveus, want… tja, voor zingen heb ik geen natuurlijk talent.

Nu ben ik bijna een jaar na mijn eerste lessen en wat is het heerlijk om regelmatig naar zangles te fietsen en mijn stem te gebruiken. Omdat mijn energie de ene keer beter is dan de andere keer, doen we regelmatig iets anders.

Zo zong ik liedjes van Boudewijn de Groot, Bette Midler, Miss Montreal,  met minder energie mantra’s (nee echt niet te zweverig), maar ook wereldmuziek in talen die ik niet begrijp maar waarvan het ritme en de klank me laten voelen waar het over ging: thuiskomen,  jezelf zijn en laten zien, voelen… na elke les fiets ik zingend naar huis.

Zangles is iets geworden, waar ik naar uitkijk. Langzaam besef ik, dat zingen emotie is en dat het de balans in mijn lichaam en geest weergeeft en soms zelfs herstelt. En dat mijn stem onlosmakelijk verbonden is met hoe het met mij gaat. Zingen is ook ademhalen en hoe je daar sterker van wordt. En zingen is energie, het is gewoon heerlijk!

Ik ben gelukkig nog steeds in remissie,  maar recent ben ik wel begonnen aan behandelingen tegen de gevolgen van de behandelingen. Voor mij zijn de gevolgen van kanker nog steeds elke dag aanwezig. Maar deze keer zing ik me er doorheen, heb ik weinig energie: Karl Jenkins, ben ik bang: mantra’s,  gewoon lekker los: lichte popmuziek!

Een tijd geleden stuurde ik Ellen een filmpje van een zangles, dat ze, onder strikte embargo, mocht zien en horen. En nee, ik ben geen podiummateriaal, maar… boeiend! Het brengt me zoveel, ik ga er gewoon nog even mee door!! Ik ben NGNG zo ontzettend dankbaar, dat ze ook dat mogelijk maken voor mij! Muziek maakt voor mij ontzettend veel verschil.

Linda

We vinden het zo onwijs fijn te horen hoeveel verschil deze zanglessen voor jou maken Linda!

Wil jij ook zang- of muzieklessen?
Voor mensen met kanker of herstellende van kanker, maar ook voor mantelzorgers van mensen met kanker regelen wij een instrument en een vakdocent bij jou in de buurt. Voel je vrij contact op te nemen om te praten over de mogelijkheden via info@stichtingngng.nl.

Wil je bijdragen aan deze muzikale wensen?
Heel fijn, dank je wel.
Het maakt echt verschil