Muziek voor Arnout

Vandaag brengen we muziek naar het ziekenhuis!

Mijn naam is Marijke Damhuis en ik ben 32 jaar. Sinds 11 jaar ben ik werkzaam als oncologieverpleegkundige op de verpleegafdeling oncologie en hematologie in het Isala ziekenhuis te Zwolle. Op deze afdeling wordt zorg gedragen voor mensen met kanker.

Inmiddels heb ik de liefde van mijn leven gevonden waardoor ik binnenkort ga verhuizen naar Berg en Dal. Dat betekent dat ik mijn oude en vertrouwde afdeling ga verlaten.

Het laatste halfjaar heb ik veelvuldig mogen zorgen voor Arnout van de Braak (44 jaar). Door zijn behandeling tegen leukemie ligt hij op de hematologie-unit. Op deze afdeling liggen mensen die zijn opgenomen i.v.m. een ziekte van de bloedvormende organen, het afweersysteem en de bloedstolling.

In Isala is dit een speciale unit waar 8 eenpersoonskamers gerealiseerd zijn. De mensen die hier liggen hebben over het algemeen een zeer lage weerstand. De gemiddelde opnameduur ligt tussen de 4 en 6 weken. In deze periode is het vaak niet mogelijk om van deze unit af te komen aangezien zij in ‘beschermende isolatie’ worden verpleegd. Overbodig om te noemen dat dit intensieve behandelingen en opnames zijn!

Dat Arnout inmiddels al een halfjaar op deze afdeling ligt is dus extreem bovengemiddeld. Dat hij altijd muziek draaide was voor ons beide een fijne afleiding en een gedeelde interesse! In de periodes dat wij samen waren praatten we vaak over muziek en heeft hij zich in de loop van de tijd ontpopt tot de DJ van de unit. De andere patiënten konden altijd verzoekjes indienen, die vervolgens werden afgespeeld in de gezamenlijke ruimte (een soort huiskamer).

Behalve dat het Arnout positieve afleiding gaf gedurende de dag merkte hij dat er erg positief op werd gereageerd door iedereen in de omgeving. Of het nu een hematoloog was of een collega van de facilitaire dienst: er werd altijd vrolijk meegezongen of geneuried.

Twee maanden geleden vertelde ik Arnout dat ik per 1 mei een nieuwe baan had en in april mijn laatste werkdag in Isala zou hebben. Om de moed er in te houden heb ik gezegd: ‘Hoe tof zou het zijn als we in april beide met ontslag zouden kunnen!’
Nu is het eenmaal zover en dit lijkt samen te komen! Op het moment van schrijven heb ik mijn laatste dag gehad en zal Arnout over een paar dagen ook met ontslag naar huis kunnen!

Tijdens de zorg had ik al eens verteld dat ik vrijwilliger ben bij stichting No Guts No Glory en wat voor toffe wensen deze stichting allemaal wel niet vervult! Toen ik eerder deze week hoorde dat ons ontslag samen zou vallen, heb ik gevraagd of Arnout nog een muzikale wens heeft die we in vervulling zouden kunnen laten gaan.

Hij vertelde graag een muzikaal afscheid te organiseren met name ook voor zijn medepatiënten. Hierop heb ik direct contact gezocht met Ellen (directeur NGNG). Ik heb het verhaal verteld en dat was niet tegen dovemansoren gezegd! Binnen no time werd dit gerealiseerd! Vandaag zal het duo van Puurmuziek een ‘afscheid kamerconcert’ geven op de hematologie-unit (uiteraard met de geldende hygiënemaatregelen).

Toen dit bekend was, heb ik dit bij de andere patiënten aangegeven wat mega-enthousiast is ontvangen! Het is een zeer welkome afleiding voor het intensieve verblijf op de afdeling. We kijken er allemaal naar uit om zaterdag onder het genot van een hapje en een drankje van dit muzikale event te genieten! En als ik voor mijzelf en collega verpleegkundigen mag spreken: ook voor ons wordt dit genieten!

En Arnout vertelt:

Mijn naam is Arnout van de Braak. Vanwege mijn ziekte heb ik een lange tijd in het ziekenhuis gelegen. Na verloop van tijd ben ik steeds meer muziek gaan luisteren en heb ik een speaker gekocht voor extra mooi geluid. Behalve dat het mij een positieve afleiding geeft gedurende de dag, merkte ik ook de positieve reacties van een ieder die op mijn kamer kwam, muziek verbindt.

Inmiddels neem ik de speaker ook mee naar onze gezamenlijke huiskamer van het ziekenhuis. Zo leuk om te zien dat van dokter tot schoonmaker tot iedereen spontaan reageert en begint mee te zingen of te neuriën. Ook mijn medepatiënten vinden het een heerlijke afleiding van de dagelijkse sleur. Eigenlijk doet muziek hetzelfde als sport,  het verbindt en roept verschillende emoties op. Wat mij betreft kunnen we niet zonder beide.

Het optreden was ontzettend mooi. Alle patiënten op de afdeling én hun zorghelden, hebben enorm genoten.

Een aantal mensen liggen momenteel in isolatie, maar de deuren van hun kamers werden geopend, zodat ze toch vanuit hun bed konden meegenieten van de live muziek. Het was heel erg bijzonder.

We hebben deze muzikale spoedwens met veel plezier laten uitkomen!

Omdat we heel graag zoveel mogelijk wensen willen realiseren en daarbij artiesten altijd netjes blijven betalen, hopen we dat jullie ons willen steunen.

Dank je wel.
Het maakt echt verschil.