FDKK!

Toen Christel Danhof in de week van 21 juni de diagnose slokdarm kanker kreeg besloot ze FDKK met een anker te laten tattoeëren. De afkorting FDKK staat voor Fuck Die Kut Kanker, voor de vechtlust die nodig is om het op te nemen tegen een ziekte die zoveel mensen raakt. Een anker voor hoop. Haar vrienden Maika Karremans en Mark van On Edge piercing & Tattooing Shop http://www.onedge.nl/ bedachten een actie om haar te steunen. Vanaf juni konden mensen in hun tattooshop FDKK laten tattoeëren voor een minimale bijdrage van €20,-. De actie liep tot eind oktober, omdat Christel haar traject in die periode zou gaan doen.

Het was onvoorstelbaar om te zien wat er de afgelopen maanden is gebeurd. Steeds meer tattooshops sloten zich aan: http://www.thewretchedtattoo.nl/ , http://www.queenofrings.nl/ en http://www.bluehawaiitattoo.nl/ en er kwamen FDKK shirts, met dank aan http://www.normalgetsyounowhere.nl/ en http://www.keesknaap.nl/ en zijn dochter Babiche die de shirts, tasjes en plaktattoos leverden voor de actie. En Basia maakte prachtige prints die ze beschikbaar stelde.

On Edge heeft 352 (!) FDKK tattoos gezet. Dit allemaal in hun eigen tijd, want na sluitingstijd konden er afspraken gemaakt worden. Wat een liefde en inzet, echt waanzinnig! Onze begunstigden Annemiek en Corine zouden in september samen de tattoo laten zetten. Helaas heeft Annemiek dat niet gered. Dappere Corine ging op 13 september, bijna 2 weken na het overlijden van Annemiek toch voor haar FDKK tattoo:

Het was ongelofelijk om te zien hoeveel mensen een tattoo wilden laten zetten. Elke dag postte On Edge op de Facebookpagina https://www.facebook.com/pages/On-Edge-piercing-tattooing/292266516482?fref=ts een foto met de tattoo, de naam van de persoon en waarom en voor wie deze gezet was. Elke dag kippenvel omdat iedereen dagelijks geconfronteerd werd met het feit dat zoveel mensen afscheid hebben moeten nemen van geliefden door kanker, nu bezig zijn met de strijd en sommigen gelukkig ook genezen zijn verklaard. Elke foto raakte. In het bijzonder FDKK tattoo nummer 236. Agatha heeft zelf maagkanker overleefd en wilde de tattoo om de goede doelen te steunen maar vooral ook voor haar dochter, die nu kanker heeft. Agatha is 84!!!

De positieve kracht die Agatha uitstraalt, dat is gewoonweg inspirerend en een voorbeeld voor velen!

Christel liet haar tattoo op 21 juni zetten, op 31 oktober is ze nu 5 dagen thuis uit het ziekenhuis. Ze heeft de afgelopen 4 maanden 23 bestralingen, 5 chemo’s en 3 zware operaties gehad. Ze heeft het ontzettend zwaar gehad en nu nog maar ook veel kracht gehaald uit alle mensen die hebben meegedaan aan de FDKK actie.  Lieve Christel: je bent een ontzettend sterke vrouw, je hebt veel mensen geraakt en dat is een kostbaar iets omdat je mensen in beweging hebt gebracht iets te doen voor een ander. Wij wensen jou en je gezin alle kracht, liefde en gezondheid van de wereld!

Het totaalbedrag dat met de FDKK actie is opgehaald is €25889,50 en dat is absurd veel! Stichting Droomdag http://www.stichtingdroomdag.nl/15/, een prachtig initiatief (dus check vooral hun site) krijgt €10.000,- en No Guts No Glory €15889,50! Toen dit gisteravond laat bekend werd had ik (Ellen) kippenvel tot op het bot. Ik kon de juiste woorden niet vinden om dit stuk te kunnen schrijven en had gehoopt dat dit vanochtend beter zou lukken. Maar ik, het bestuur en alle vrijwilligers zijn zo ontzettend dankbaar, dat is echt niet in woorden uit te drukken. Dat zoveel mensen samen in zo’n relatief korte tijd met zoveel liefde en passie dit bedrag hebben weten te verzamelen is ronduit fantastisch. Niet alleen het geld, wat we ontzettend hard kunnen gebruiken om de oplopende rekeningen van de behandelingen van Corine te kunnen betalen is fijn, maar ook het vertrouwen in ons en alle aandacht die NGNG heeft gekregen.

Lieve Maika, je houdt er niet van om in de spotlights te staan. Liever knal jij hard door om je in te zetten voor anderen, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Maar jammer dan, ik doe het toch. Ik leerde jou kennen in juni door deze actie en zelden heb ik iemand ontmoet die zo oprecht, gedreven en vol liefde in de wereld staat. Met een vegan muffin in je ene en soms een botte bijl in je andere hand zorg jij dat er dingen veranderen en gebeuren.  Met je tomeloze energie heb je bergen verzet en mensen geïnspireerd en geraakt. FDKK is niet alleen een bekende naam geworden, ook een manier om kanker ter sprake te brengen.  Je hebt elke dag geluisterd naar de verhalen van overlevers en van mensen die hun geliefde(n) zijn kwijt geraakt door deze rotziekte. Door een foto van deze mensen te posten konden anderen daar weer op reageren en kwam er veel liefde en aandacht vrij. Mensen voelden zich gehoord en gesteund. Je hebt een stuk gevoel van onmacht om deze ziekte weggehaald bij veel mensen. En dat is misschien nog wel het allermooiste aan deze actie.

On Edge blijft de FDKK shirts verkopen tot de voorraad strekt en van al die shirts gaat de opbrengst naar No Guts No Glory en ook van alle FDKK tattoos die nog gezet gaan worden gaat de helft naar ons. Hiervoor geldt nu een minimale bijdrage van €50,- en ze worden gezet tijdens werktijden.

Echt iedereen die op wat voor manier ook heeft bijgedragen aan deze actie: BEDANKT!!!