Egbert aan het woord

Nog een kleine twee weken en dan vertrekt Egbert op 12 maart naar Rome. Egbert krijgt veel bewondering voor zijn actie, maar wordt ook overstelpt met vragen. De meest gestelde vragen, én Egberts antwoorden, hebben we voor je op een rijtje gezet.

Ga je het hele stuk lopend?
Ja, ik ga lopend, wandelend. Dus niet hardlopend. In het verleden heb ik marathons en meerdaagse hardloopevenementen voltooid voor stichting No Guts No Glory. Hardlopend naar Rome is helaas niet mogelijk. Fysiek wel, planmatig niet. Er zou altijd iemand bij me moeten zijn en dat is niet haalbaar.

Waarom loop je voor No Guts No Glory?
Zelf heb ik geen kanker gehad, maar ik heb wel twee keer op het randje gelegen. De laatste keer in 2004, door zinloos geweld. Ik ben hier uitgekomen dankzij mijn doorzettingsvermogen. Mensen die de keuze maken om ervoor te gaan, in een lastige situatie, verdienen mijn steun.

Hoe ga je de reis indelen?
Ik wil in 100 dagen naar Rome lopen. Dat betekent dat ik gemiddeld ongeveer 25 kilometer per dag ga lopen. In de praktijk zal het er op neerkomen dat ik bij sommige etappes meer kilometers maak. Zo kan ik af en toe een rustdag nemen en kan ik in de Alpen kortere etappes plannen.

Waarom Rome en niet bijvoorbeeld Santiago?
Rome betekent meer voor mij persoonlijk. Ik ben Italiëfan. Daarnaast is de route naar Rome meer onbegaanbaar. Ik zal minder medepelgrims tegenkomen en het zal lastiger zijn goede paden en slaapplekken te vinden. Deze uitdaging trekt me aan. Sander Gerritsen ging niet lang voor zijn dood met zijn vader naar Rome. Hij gooide een muntje in de Trevifontein. Dat betekent dat je er ooit terugkomt. Ik ga voor Sander een muntje naar Rome brengen.

Hoe kunnen mensen jou steunen?
Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk geld ophalen voor NGNG. Mensen die mij willen sponsoren kunnen contact opnemen met EllenNGNG@gmail.com. Daarnaast hoop ik ook veel aandacht en meer bekendheid voor NGNG te krijgen. Ik ga updates bijhouden tijdens mijn reis op de site van de stichting en hoop dat het via de social media wordt gedeeld door mensen. Ook vind ik het leuk als mensen berichtjes achterlaten bij mijn updates.

Ben je er al klaar voor?
Ja! Ik heb ontzettend veel zin het avontuur om in 100 dagen naar Rome te lopen aan te gaan, ik zeg: NO GUTS NO GLORY!