Nieuwe No Guts No Glory begunstigde Dora

Hoi! Ik ben Dora Anna van der Wal, 68 jaar oud en woon in Den Haag. Ik hou van het leven en heb tot nu toe veel leuke en interessante dingen gedaan. Ik heb mijn opleiding genoten aan de kunstacademie, ben meditatie lerares geweest en heb samen met mijn man jarenlang een poppenkliniek gehad waarin wij poppen en beren restaureerden. Mijn man kreeg in 1996 een hersentumor en ik heb hem daarna toch nog 8 jaar lang met veel liefde kunnen steunen en verzorgen. Ik heb toen in mijn eentje nog een tijd doorgewerkt als poppendokter tot 2 jaar geleden want tegenwoordig valt er geen kost meer te verdienen met deze ambacht.

Gelukkig kon ik met AOW en kom eindelijk weer toe aan mijn grote passie: het maken van kunst.

In september kreeg ik te horen dat ik eierstokkanker had, helaas wordt deze ziekte altijd pas in een laat stadium ontdekt omdat je er dan pas wat van voelt. Ze zeiden in het ziekenhuis dat er geen kans op genezing is, slechts tijd rekken. Ik heb een zeer goeie band met mijn twee dochters en wij schrokken hier natuurlijk erg van. Door deze prognose dachten we, er móet toch méér mogelijk zijn? We zijn gelijk als team te werk gegaan om te kijken wat de wetenschap elders te bieden heeft en wat voor behandelingen er in ontwikkeling zijn. We kwamen uit bij Hyperthermie en Hipec.
Hyperthermie is een warmte behandeling met straling die de chemo ondersteunt: het maakt de werking effectiever en verzacht de bijwerkingen. Deze techniek is lang en breed onderzocht en bewezen en in meerdere landen wordt dit toegepast als standaardbehandeling. Ook in Nederlandse ziekenhuizen wordt het toegepast, maar alleen bij een paar kankersoorten (en nog niet bij eierstokkanker). Dit komt doordat het in het zorgsysteem draait om afspraken tussen ziekenhuizen, zorgverzekeraars en politiek, en daardoor komen nieuwe methodes er moeilijk doorheen.
Zo moet er per kankersoort lange dure studies worden gedaan op Nederlandse bodem voordat een behandeling standaard wordt. Hier gaat de ziekte zelf natuurlijk niet op wachten en ondanks dat mijn zorgverzekering niet wil vergoeden ben ik bij een onafhankelijke kliniek begonnen met hyperthermie. Ik heb nu al 10 behandelingen naast de chemo gehad en door giften en leningen van familie en vrienden heb ik het kunnen bekostigen. Met zeer goed resultaat! Ik voel me wonderbaarlijk fit en heb nog steeds een lange bos haar. Ook mijn bloedwaardes zien er goed uit. Naast chemo moet er ook nog een operatie plaatsvinden. En dat brengt ons bij de andere behandeling waar we
op uitkwamen: Hipec. Hierbij worden de tumoren verwijderd en verwarmde chemo door het gebied gespoeld als een soort grondige schoonmaak. Hier zijn in Nederland al onderzoeken naar gedaan waaruit blijkt dat deze techniek succesvolle resultaten geeft bij eierstokkanker. De ziekenhuizen staan klaar om de techniek toe te passen, maar helaas is er besloten dat er tóch nog meer onderzoek naar gedaan moet worden voordat het een standaardbehandeling mag worden die vergoed wordt door de zorgverzekeraars. We waren ontzettend blij toen we in het universitair ziekenhuis in Gent te horen kregen dat ik daar wel deze behandeling mag ondergaan in een onderzoek wat daar nu loopt.
Aangezien dat dus niet vergoed gaat worden zijn we super opgelucht en vereerd dat stichting No Guts No Glory ons wil helpen geld in te zamelen voor de Hipec en voor de hyperthermie behandelingen die nog nodig zijn na de operatie.
Door onze zoektocht zijn we er achter gekomen dat er meer wegen naar Rome zijn en wat een lieve steunende mensen er gelukkig nog bestaan! We hebben nog wel een weg te gaan, maar we merken dat we in ieder geval een route hebben gevonden die ons veel hoop geeft. We gaan er voor!

da1.jpg